Unique Frenz

Tuesday, June 30, 2009

kes yg Xspatutnya B'laku; [KES 1:Broker]

Kekadang bile aku terdengar je panggilan “BROKER” telinga aku jadik panas…bukannya apa..aku selalu jerk dengar yg broker ni kebanyakannya (p/s; kebanyakan..bukannya kesemuanya) selalu mengambil kesempatan keatas orang yang terdesak..nak dapat duit cepat dengan dapat untung atas angin…

Dulu kawan aku pernah bawa kes lelong..tanah ni harta warisan tuan tanah..bila dah nak dilelong..punya ler tuan tanah cari duit sana sini nak pi sambut…sayang tanah warisan katanya..n wateve pung..dia nak dapatkan balik tanah tue..

sampai je hari lelong..dengan berbekalkan duit deposit..dia nak sambut tanah tue..
tapi bila si Broker a.k.a Penyangak ni dapat tahu tuan tanah ni nak sangat tanah tue..mulalah dia nak sambut gak..
bermulalah misinya..ugut tuan tanah..
kalau tuan tanah ni xnak bagi dia sambut lelong..tuan tanah ni kena bagi duit kat dia RM5000-00..
manalah tuan tanah ni ada duit..so nak xnak terpaksa lor tuan tanah ni biarkan si penyangak tu bid tanah dia..
makin tuan tanah naikkan harga lelong..makin tinggi si Broker ni naikkan harga..
at last, tuan tanah ni dah xmampu nak naikkan harga..so dapatlah tanah tu kat si Penyangak ni…
balik lor tuan tanah dengan perasaan yg sedih sambil menitiskan air mata…

tup2 2,3 hari lepas tu si “penyangak” ni tepon nak jual harta tu balik dekat tuan tanah ni dengan harga RM10,000-00 lebih dari apa yang disambut…
pujuk punya pujuk,tuan tanah ni dah patah hati…dah xnak ambik tanah tue…lagipun mana dia nak cari duit sebanyak tu nak beli…
punye ler jahat si Broker a.k.a si penyangak ni…bukannya dia nak sangat pun tanah tue..saje jerk nak untung atas angina.. geram tul aku mendengarnya…

Then semalam plak,aku ada bawa kes lelong rumah seorang pakcik ni…
rumah ni pakcik tu duduk dengan femilinya…punya ler pakcik ni merayu kat aku supaya rumah dia xkena lelong…
aku xble buat apa coz aku juz dapat arahan dari pihak bank jerk.
so aku juzz suh dia pi buat rayuan kat pihak bank…

hari lelong tu dia datang kat aku n kata pihak bank akan terima rayuan dia sekiranya tiada penyambut hari tu…
tapi bila aku Tanya,ada 2,3 orang nak sambut rumah dia ni termasuklah si broker ni..mulalah pakcik tu mengelabah..
then si broker yg xberhati perut ni,mulalah panggil pakcik ni tuk discas katanya..
erm..aku dah agak dah..mesti dia nak mintak duit kat pakcik ni kalau xbagi dia sambut lelong…
dengan terpingga2 pakcik ni datang kat aku n kata si penyangak ni mintak RM2000-00 bagi kat dia n RM2000-00 kat kawan dia sebagai gantirugi katanya..dia pun xpaham…
so aku pi ler Tanya si penyangak ni… “benda yang awak mintak ngan pakcik ni”…so dengan konfidennya dia kata “saya dah masukkan overdraf nak sambut lelong,kalau saya tarik balik lelong tu,saya rugi ler, bank draf saya tu akan kena burn” so aku jawab ler “apanya yang rugi,kalau awak xsambut,awk ambik baliklah deposit awak tu,xde nyer duit tu burn,awk xrugi apa pun” “eh,rugi..saya dah lama dalam bidang ni,saya tahu lah..” pandai2 jelah si panyangak ni..dia ingatkan aku ni xreti ker???

So bagi memuaskan hati dia aku pun kata,nanti saya suh kakitangan mahkamah confirm yer..mulalah dia mengelabah..

so dia Tanya orang kat2 ctu.. “siapa tue?” “loyer lah tu”..terdengar jawapan dari mana2 ntah…
so bila kakitangan mahkamah confirm yang duit dia tu akan dapat balik,dia terus ajak pakcik ni bincang..
erm,xpuah hati lagi ropanya…tup2 dia mintak RM1000-00..
pakcik ni datang kat aku n Tanya..cmner..so aku jwb “pakcik try ler mintak kurang lagi,dia bukannya rugi pape pun kalau xsambut,saje jerk nak untung atas angin, kata kat dia kalau saya ada duit,rumah saya xkan kena lelong”..then terkoch2 plak pakcik ni pi jumpa si “P” tu..

lastly pakcik ni datang n kata dia mintak RM600-00...hish!! kalau diikutkan hati aku,aku xbagi jerk pakcik tu bayar,tapi kalau dibuatnya si “P” ni pi sambut lelong..lagi haru… so aku kata..bayar jelah pakcik,nak buat camane doh..then,dengan muka yg tak bersalah si “P” tu mintak pakcik tu bayar serta merta…

geram jerk aku nengok muka dia tue..xde pasal2 pi mahkamah,dapat duit saje2…erm..xpelah..hari ni hari dia…lain hari..terimalah balasannya…tapi kalau diikutkan,aku xble nasihat pakcik tu cam gtu coz aku ni on favor of bank…tapi atas nama kemanusiaan…aku xkisah jerk..yang penting aku dapat tolong orang yg xtahu pape n tertindas…

3 comments:

MaMa NabIhAH said...

khash, itulah sebahagian asam garam dan ajinomoto kehidupan! mungkinkan kita merasa kasihan pada mereka yang tak berapa makan asam garam dan ajinomoto ni? huhuhu
apepun, kita sebenarnya bertanggungjawab untuk 'mendidik'/'memberitahu' mereka apa yang kita tahu, betul tk?

ummisofea... said...

betui..betui..betui...

FaRrA DeeN said...

btol btol btol... sokong sgt apa yg akak wat... atas nama kemanusiaan... sebab kite bukan sorang jek hidup kat atas dunia nie... jgn plak kerana harta, mata kite dikaburi... May Allah bless you, sis!~ :)

citer seangkatan dengannya

Blog Widget by LinkWithin