Unique Frenz

Sunday, May 3, 2009

CERDIK xleh nak ikut...BODOH xleh nak ajar

Betui dok perumpamaan aku tue..ahhh..tak kisahlah..yang penting aku memang tensen sgt ngan makcik n pakcik ni…pagi2 lagi dah kol aku n buat aku penin kapla..dah ler aku tengah penin nak siapkan kes urgent kat mahkamah rayuan lagi..dgn staf aku yg kebanyakan cuti hari ni..dtg plak masalah yang memeningkan….kalo da pandai sgt..tak payah ler guna lawyer…buat jerk sendiri…ini tidak, dah ler buat separuh jalan n suh org continue…berlagak pandai suh buat itu ini..siap ajar aku lagi apa yg sepatutnya dibuat…arghhhhh… tensen nyer…sabar…sabar…Astarghfirullah al-Azim

Alkisah nyer bermula camni…last week we got an instruction from Petronas to proceed wif loan documentation..h’ever we hav discovered dat penjual ni buat sendirik aggrement tue…dah ler tue…byk plak term2 penting dia xmasukkan…ntah drpd mana2 ntah dia cedok nyer…so my staf kontek directly wif Petronas n asked betul ker Petronas luluskan Loan dak ni menggunakan agreement yg diaorg buat sendirik..setahu kami Petronas hanya terima agreement from their panel jerk… surprisingly petronas pun overlook dia nyer agreement…n memang compom agreement diaorg xble pakai…

So on Thursday..the purchaser as well as the vendor came to my office to discas this problem… masalah nyer timbul bile vendor ni insist nak guna dia nyer agreement…berbuih aku explain kat diaorang that agreement ni byk defect nyer…tp setiap kali aku explain,dier nyer jawapan.. “alaa..dulu kitaorg buat sendirik jugak..bleh jer guna agreement tue” masalah nyer kalo buat pinjaman bank n xde charge xper..tp ni pinjaman Petronas..lain procedure nyer…as panel Petronas, we hav to protect the interest of the Petronas… agreement as per our greement…tp diaorg xpuas hati gak…kata nyer lambat plak kalo nak submit yg baru…so tuk memuaskan hati diaorg..aku call directly kt Petronas..n as per our explanation..Petronas xterima agreement diaorg..so utk memudahkan n mempercepatkan kerja..Petronas suh guna agreement diaorg yg dah distamping but then we hav to change the whole content n replace it wif our agreement… tp walaupun xberapa puas hati makcik n pakcik yg konon nyer terer ni terpaksa gak akur…

2nd problem arose: when we want to charge for lawyer’s fee…kata nyer diaorg dah buat separuh jalan n nak kita deduct half of our fee… untuk pengetahuan makcik n pakcik,kalo setakat pakcik buat agreement yg ntah apa2 ni n dah siap sign borang pindahmilik kat Pejabat tanah, bukan separuh kerja,tp suku kerja pun kita kata xsiap lagi…apa tak nyer..banyak proses lagi we hav to do…to redeem the property, to discharge the charge n present it to the Land Office..so kalo pakcik nak deduct half of our fee..pakcik kena settle everything including to discharge the charge n present it to the land office n we only receive the Title (Geran) atas nama Purchaser..only then we will not charge for the urusan Pindahmilik..but we only charge for loan documentation as well as to charge the Property…tapi dia xnak buat sume tue..siap ajar aku lagi apa yg nak kena buat… so dgn muka tensen [tp still cakap lembut] aku cakap “Pakcik, pakcik xpayah ajar ler apa yang saya patut buat,saya tahu lah kerja saya,Cuma sekarang ni saya nak tanya samaada pakcik nak suruh saya buat everything or pakcik nak buat, kalau pakcik nak suruh saya buat,pakcik kena ikut procedure saya”..tp ada ker dia jawab “dah saya nampak awak susah nak buat,saya ajar lah” dalam hati aku kata… “kalo dah pandai sangat buat lah sendiri.. sabar..sabar…” then siap bincang depan aku lagi kat mana lagi ada panel petronas…kalo kat Kuala tganu, jauh sangat,so dengan bengangnya aku cakap “kalo awak sume tak percaya kat saya,xpe lah..panel petronas yang paling dekat selain dari saya ialah kat Kuantan..kalo kt K.Tganu jauh sangat,pakcik pergilah kat sana” at the end pembeli ni sanggup nak tanggung kesemua fee…n our firm kira start buat dari awal hingga settle everything…so kira settle ler sedikit sebanyak…

Tup2 hari ni…pagi2 lagi pakcik ni tepon n Tanya samaada nak replace or adding dia nyer agreement…so I clearly said that we’ll replace it wif our content n we only remain “harga Jual Beli”…tp dia xpuas hati lagi,katanya “saya taknak ubah agreement tu,tp saya nak awak tambah je apa yang patut..n saya nak petronas keluarkan terus duit keatas nama penjual dan saya tak nak lawyer sebagai stakeholder,rumah saya dah siap sepenuhnya dan lawyer tak perlu jadi stakeholder” amboi lantangnya dia cakap…aku dah mula panas telinga…so aku sound direct.. "pakcik,Petronas punye procedure, dia xkan release atas nama penjual tp atas nama lawyer dulu..dat their procedure..kalau pakcik xnak ikut pakcik cari lawyer lain ler..mana tahu kalau ada lawyer lain yg bleh wat gtu..” so dengan bongkaknya pakcik ni cakap.. “kalo camtu..saya nak cancel lah” “Ok,saya tak kisahlah pakcik..” then dia terus letak tpn…

15minute later on…dia nyer wife plak tpn..aiyaaa…ada lagi…bagi ler masa aku nak buat keje aku yg urgent ni dulu….tp xpe..aku jawab jer..then,dia marah2 katanya I wasn’t explain to them dat we will become the stakeholder masa dia dtg discas dulu…mcne aku nak explain..dah dulu diaorg asyik xnak ikut kita nyer procedure..sepatah aku cakap,10patah diaorg jawab…so siap dia sound lagi,katanya dia xpercaya lawyer..saje jer nak pegang duit penjual lama2..amboi2..sedap nyer mulut dia bercakap..so I told her that “akak, kita xpernah nak pegang duit orang lama2 buat apa saya nak pegang duit orang..once kita dah dapat duit tu..kite terus call penjual suruh dtg amik duit but subject to that the cheque has been cleared” …tp yg buat aku rasa benggang tue..siap suh aku buat surat mengatakan bhw upon we receive the payment,we hav to give them on dat day jugak….erm..apa2 lah mkcik oii…then…after dat dia nak tgk agreement yg aku nak replace tu esok gak…mana lah sempat makcik oiii..paling tak pun seminggu..agreement biasa pun kita ambik masa seminggu,agreement dia ni lagi ler kita nak edit nak sesuaikan dgn agreement dia lagi.. …tp dia kata dia jenis yang nak cepat..orang lain bukan cam dia…n dia akan keep calling…wateve ler..yg penting first come first serve lah… now aku dah fed-up nak handle case dia lagi..ni baru nak buat agreement,tp dah haru biru…tak lagi buat lain2 proses.. so aku decide xnak amik kes dia ni..cari ler lawyer lain yg bleh sesuai ngan kapla diaorg…my boss also agreed wif me…

However…lunch time..si pembeli plak call…katanya si penjual ni sibuk dok nanya betul ker petronas xkan release atas nama penjual..suh cal n confirm kan ngan Petronas…n then siap cakap lagi nak lantik lawyer lain..ok! dat it..aku pun senang n dia pun puas hati..tp si pembeli ni plak merayu suh aku gak yg buat..katanya dia yg appoint kitaorg bukannya penjual…lantak penjuallah,nanti dia akan discas balik ngan penjual..kesian plak aku dengar..kalo nak pergi lawyer lain,jauh lah plak pembeli ni kena pi…ntah ler..aku pun tak tahu apa nak buat…kalo difikirkan pasal penjual,aku dah fed-up,tp bila pk pasal pembeli kesian plak..erm..biarlah masa menentukan…hari ni aku nak relaks dulu kepala otak ni…esok plak erk pk..so..skrg ni..bersiap tuk balik rumah… ;)


No comments:

citer seangkatan dengannya

Blog Widget by LinkWithin